Suomen Sukututkimusseura on julkaissut syyskuussa 2023 alla olevan tiedotteen:

Henkikirjahaku – henkikirjat haettaviksi
Suomen Sukututkimusseura toivottaa näin tiedotteen muodossa mukavaa syksyn alkua! Seura on julkistanut vuoden 2023 aikana uusia verkkopalveluita, joista yksi on Henkikirjahaku. Toivomme, että sana uudesta verkkopalvelusta leviäisi mahdollisimman laajalle, ja Henkikirjahaku tavoittaisi uusia käyttäjiä. Lisäksi toivomme, että monet innostuisivat täydentämään tätä uutta verkkopalvelua! Tätä tiedotetta voi välittää eteenpäin sellaisenaan kaikille asiasta mahdollisesti kiinnostuneille.

Tietokanta

Henkikirjahaku, henkikirjahaku.genealogia.fi, on Suomen Sukututkimusseuran maaliskuussa 2023 julkaisema verkkopalvelu, jossa voi tehdä hakuja indeksoitujen henkikirjojen sisältöihin esimerkiksi henkilöiden ja paikkojen nimillä. Palvelulla pyritään edistämään ja helpottamaan henkikirjojen käyttöä sukututkimuksessa. Henkikirjoja voidaan käyttää myös korvaavana lähteenä tuhoutuneille kirkonkirjoille.

Henkikirjahaussa on tällä hetkellä haettavana yhteensä noin 145 000 tietuetta 38 eri paikkakunnalta, jotka on lueteltu Seuran kotisivuilla. Tietokantaa päivitetään uusilla tiedoilla noin kerran kuukaudessa. Palvelun täydentäminen perustuu vapaaehtoiseen henkikirjojen indeksointiin, johon kaikki voivat lähteä mukaan. Tästä on kerrottuna tarkemmin alempana.

Henkikirjahaun ensimmäinen versio toteutettiin varhaisen käyttäjän vähimmäisvaatimukset täyttävänä ja sen kehittämistä jatketaan käyttäjälähtöisesti. Ensimmäiset uudet käytettävyyttä ja hakemista parantavat ominaisuudet on jo julkaistu. Palautetta ja ideoita voi lähettää Seuran verkkopalveluasiantuntija Mikko Kuitulalle (mikko.kuitula@genealogia.fi), joka vastaa Henkikirjahaun ylläpidosta, kehittämisestä ja täydentämisestä.

Hakeminen

Henkikirjahaun hakutoiminto on kirjainkokoriippumaton eli ei ole väliä onko hakutermi kirjoitettu isolla vai pienellä alkukirjaimella. Hakutermin alussa ja lopussa voi käyttää katkaisumerkkinä toimivaa asteriskia eli tähtimerkkiä (*), joka korvaa yhden tai useamman kirjaimen. Esimerkiksi haku termillä Huovi* palauttaa sukunimet Huovila ja Huovinen. Hakutermi *nen puolestaan palauttaa kaikki nen-päätteiset sukunimet.

Hakuja tehdessä on syytä huomioida, että Henkikirjahakuun henkilöiden etunimet, patronyymit ja sukunimet on kirjattu lähdeuskollisesti eli ne on indeksoitu juuri siinä muodossa kuin ne esiintyvät alkuperäisissä henkikirjoissa. Haku ei siis vielä tunnista esimerkiksi etu- ja sukunimien eri kirjoitusasuja. Muut tiedot, kuten paikannimet, on normalisoitu nykykirjoitusasuun.

Henkikirjahaussa hakeminen on mahdollista yhdellä tai useammalla hakuehdolla. Kaikki hakuehdot saa näkyviin klikkaamalla painiketta Lisää hakuehtoja. Painike Tyhjennä poistaa kaikki hakulomakkeeseen kirjatut ehdot uutta hakua varten. Hakutuloksissa yhden henkilön kaikki tiedot saa näkyviin kilkkamalla haluttua riviä. Hakutuloksista linkki-ikonia klikkaamalla pääsee katselemaan digitoitua henkikirjan sivua Kansallisarkiston Astia-palvelussa.

Täydentäminen

Henkikirjahaun täydentäminen perustuu vapaaehtoiseen henkikirjojen indeksointiin, johon voi osallistua kuka tahansa. Ensimmäisessä vaiheessa Seura etsii vapaaehtoisia indeksoimaan Haapaveden, Lumijoen, Savitaipaleen ja Viipurin kaupungin henkikirjoja vuosilta 1880–1920 sekä kaikkien Suomen paikkakuntien vuoden 1915 henkikirjoja. Mukaan on jo lähtenyt yli 30 vapaaehtoista.

Mukaan vapaaehtoiseksi voi lähteä ilmoittautumalla infotilaisuuteen henkikirjojen indeksoinnista, joita järjestetään etäyhteydellä kuukausittain. Tilaisuudessa perehdytetään uudet vapaaehtoiset indeksointiin, käydään läpi ohjeet sekä annetaan käytännön esimerkkejä ja vinkkejä. Erillisiä infotilaisuuksia voidaan järjestää myös yhdistyksille, jotka ovat kiinnostuneita organisoimaan paikallisia projekteja esimerkiksi tiettyjen paikkakuntien henkikirjojen indeksoimiseksi.

Syyskauden aikana henkikirjojen indeksoinnin ohjeet ja malliesimerkit tullaan julkaisemaan Seuran kotisivuilla. Tämän jälkeen Henkikirjahaun täydentämiseen voi lähteä mukaan myös ilman mainittuihin infotilaisuuksiin osallistumista, vaikka se onkin suositeltavaa jatkossakin. Seura tiedottaa tästä tarkemmin myöhemmin. Infotilaisuuksien lisäksi vapaaehtoiset kokoontuvat aika ajoin yhteisille tukitunneille, joissa on mahdollisuus kysyä ja keskustella henkikirjoihin ja niiden indeksointiin liittyvistä asioista.